Wil je als team meer te weten komen over de maritieme geschiedenis van Nederland en precies kunnen vertellen waarom Nederland een waterland genoemd wordt? Dan is er een plek in Flevoland waar een schat aan informatie te vinden is over dit boeiende onderwerp: Batavialand. Lees snel verder om meer te ontdekken.
Nederland als zeenatie
Vele eeuwen lang was Nederland een zeenatie. Schepen voeren naar landen als China, Indonesië, Japan, India en Zuid-Afrika. De Zuiderzee als binnenzee speelde hierbij een belangrijke rol, want deze werd door de VOC en WIC gebruikt als verkeersplein. Experts stellen dat zonder dit verkeersplein de periode van de Gouden Eeuw (1600 – 1700) er voor Nederland waarschijnlijk heel anders had uitgezien. Niet alleen deze organisaties maakten gebruik van de waterweg, ook voor het binnenlandse vervoer was de zee belangrijk: mensen, vee en allerlei goederen werden over het water vervoerd. Dit was namelijk een stuk goedkoper dan over land. Toch was deze overtocht niet zonder gevaar, door de hier en daar ondiepe bodem en felle stormen haalde niet ieder schip de overtocht.
Vele scheepswrakken gevonden
In 1942 viel de Noordoostpolder droog. Zo ontstond er 48.000 hectare nieuw land om op te wonen en voedsel te verbouwen. In de tijd na de drooglegging werden er talrijke scheepswrakken gevonden. Dit is natuurlijk niet verwonderlijk, want waar nu de gewassen op het land golven in de wind, heerste vroeger de zee. Talloze schepen zijn er op de Zuiderzee vergaan. In de IJsselmeerpolders, waar de Noordoostpolder deel van uitmaakt, zijn ongeveer 435 scheepswrakken gevonden. Ongeveer 300 hiervan zijn onderzocht en de bevindingen zijn opgetekend. Veel van deze vlakken zijn helaas geruimd, men had net na de inpoldering heel andere ideeën over conservering dan ruim 40 jaar later.
Bewustwording historisch belang
In de jaren 80 van de vorige eeuw is er steeds meer bewustwording gekomen dat deze scheepswrakken belangrijk zijn voor de Nederlandse geschiedenis, waardoor er meer ingezet werd op behoud en onderzoek van gevonden scheepswrakken. Niet alleen in Nederland worden scheepswrakken gevonden van Nederlandse schepen, zelfs tot in Australië aan toe vinden we sporen van Nederlandse aanwezigheid op de wereldzeeën. Bijvoorbeeld het wrak van de Batavia dat in 1629 schipbreuk leed op het Moring Reef en in 1963 werd gevonden. Een replica van dit schip is in museum Flevoland te bewonderen, nadat het met behulp van ambachtelijke bouwtechnieken opnieuw tot leven werd gebracht.
De kogge
Het museum flevoland Batavialand is een indrukwekkende plek waar jong en oud zelf aan de slag kunnen met ambachtelijke werkzaamheden, zoals touwslaan en ijzersmeden. Daarnaast besteedt het museum ook aandacht aan een ander schip, waarvan het wrak in 2016 met veel aandacht uit de IJssel bij Kampen boven water gelicht is en overgebracht naar het museum ter conservatie. We hebben het hier over de kogge, een schip dat rond 1200 in gebruik werd genomen en qua ontwerp gebaseerd was op de knarr, een Vikingschip. De kogge had een grote laadvermogen, dat lag tussen de 200 – 250 ton en werd veel gebruikt in de Oost, Noord- en Middellandse Zee. In Batavialand kun je op een interactieve manier, via een computersimulatie, als kapitein van een kogge, een lading goederen afleveren in de destijds zeer belangrijke havenstad Kampen. Als je een echt scheepswrak wilt zien, dan ben je bij het museum zeker op de juiste plaats, want er is een schitterend wrak van een ventjager zien, dat is een schip dat verse vis vervoerde vanaf een visplaats op zee. Door deze manier van visvervoer kon deze verser aan klanten verkocht worden. Daarnaast kon het schip de vissers op deze visplaats bevoorraden met de nodige levensmiddelen. Zo konden ze langer blijven vissen en een grotere vangst realiseren.
We houden je graag op de hoogte van de leukste en meest interessante plekken waar je met je hele bedrijf of team naar toe kunt gaan. Blijf ons volgen, zodat je altijd op de hoogte bent van wat er speelt.