Relatiegeschenken met logo erop. Zeer waarschijnlijk heb je er thuis of op het werk minstens
één liggen. Een pen, stressballetje, usb-stick of een sleutelhanger zijn echte
gebruiksvoorwerpen. Het is niet alleen leuk om te zien, maar je kunt er daadwerkelijk iets
mee. Heb jij van genoemde artikelen iets in huis? Of inmiddels weggegooid of verloren?
Misschien heb je het wel weggegeven. Stond er een logo op? Dit zorgt voor herkenning,
zeker als iemand het veel gebruikt. Bedrijven die een product laten bedrukken zorgen
simpelweg voor reclame.
Het doel van de attentie
Als medewerker of een zakenrelatie zou je een kleine attentie kunnen krijgen. Maar ook op
beurzen of festiviteiten zie je vaak stands waar allerlei hebbedingetjes te krijgen zijn. Met
een overkoepelende term wordt dit een relatiegeschenk genoemd. Tijdens welke speciale
gelegenheid ook jij een cadeautje hebt ontvangen, je kunt je vast herinneren welk plaatje of
naam er op stond. Bijna altijd vind je er het logo of de merknaam van het bedrijf erop,
alwaar je het leuke hebbedingetje vandaan hebt. Naast de functie van reclame, is het
product ook een soort van visitekaartje.
Hebbedingetjes met een blijvende herinnering
Behalve dat het grappige en handige hebbedingetjes zijn, hebben de relatiegeschenken met
logo dus ook een effectieve bijwerking. Mensen passen het overal en nergens toe, gebruiken
het vaak en zien bewust of onbewust telkens weer de naam van het bedrijf staan. Soms
roept het herinneringen of aan die ene gezellige dag. Veel geleerd tijdens een cursus en dan
in de pauze stiekem genieten van al die leuke attenties. Of toen je dat drankje dronk aan de
bar met dat hilarische bierviltje. Dat drankje blijft je altijd bij, juist door dat interessante
gesprek oer het ontstaan ervan.
De effectiviteit van een klein geschenk
Of je een relatiegeschenk nou bewaart, of na een bepaalde tijd weer eens tegenkomt zal er,
zoals eerder genoemd, altijd sprake zijn van herkenning. Dit effect heeft een logo nou
eenmaal. Hierdoor kun je spreken van een heel slimme manier van marketing. Het is een
vorm van publiciteit en het aanbieden van een bedrijf. Iemand die een pen dagelijks
gebruikt, heeft continu een advertentie bij zich. Bijvoorbeeld doordat diegene de pen uit
leent of ergens laat slingeren. Iemand ander is er blij mee en kijkt zeer waarschijnlijk nieuwsgierig naar wat er op staat. Relatiegeschenken met logo zijn zeer effectief.